Kárpát-medencei Egyetemek Kupája
A napokban veszi kezdetét a X. Kárpát-medencei Egyetemek Kupája sportrendezvény egyetemünk szervezésében. A Kupa 2010 óta hozza közelebb egymáshoz a Kárpát-medencében élő egyetemistákat, hogy keretei között futsal-, kosárlabda- és röplabdatorna sportágakban mérkőzhessenek meg egymással. Idén azonban teret nyernek az egyéni sportágak is, a résztvevők újonnan az asztalitenisz és az e-sport területén is bizonyíthatnak.
Sport trendek a Kárpát-medencében konferencia
Ebből az alkalomból kerül megrendezésre a holnapi napon a Sport trendek a Kárpát-medencében konferencia, melynek egyik kérdésköre az e-sport terjedése hazánkban. A konferencia ékes bizonyítéka annak, hogy nyitunk az új, modern sportágak felé, és szeretnénk elsajátítani az ezek realizációjához szükséges eszközöket.
Mi az az e-sport?
Az e-sport az elektronikus sport rövidítése. Mit takar ez a paradox elnevezés? Hogy lehet elektronikusan sportolni? – tehetjük fel a jogos kérdéseket. Az e-sportolók olyan professzionális játékosok, akik versenyszerűen foglalkoznak videojátékokkal. Az e-sport elnevezés feltehetőleg a Wii-konzolok idejére vezethető vissza, amelyek megkövetelték a játékosoktól a térbeli mozgásokat. A modernebb konzolok használatakor viszont nincs szükség aktív testmozgásra, egy kényelmes székben hátradőlve is ugyanazt a virtuális élményt nyújtják.
(A Logitech eSport Science standja a 2017-es Gamescom-on)
Mitől sport a virtuális sport?
Hogy lehet mégis az, hogy az e-sportolókat több országban hivatásos sportolóknak tekintik? A titok nyitja talán abban rejlik, hogy a modern sporthoz modern sportfelfogás szükséges. Az e-sportolók valóban nem úgy edzenek, mint a hagyományos sportokat űzők, ugyanakkor az ő életüket is beosztja a napi 8-12 órás gyakorlás, melynek célja a szükséges képességek fejlesztése: gyorsaság, szem-kéz koordináció, gyors döntéshozatal, csapatmunka, stb. Az e-sport tehát valahol a hagyományos sportágak és a sakk között helyezkedik el. Megkövetel némi mozgást, bár lényegesen kevesebbet, mint például egy kosármeccs, ugyanakkor komoly mentális teherbírást vár el, mint a sakk.
Mi a helyzet Magyarországon?
Itthon meglehetősen fejletlen az e-sport kultúrája, bár egyre nő iránta az érdeklődés. Budapesten több kocsmát létesítenek kifejezetten játékosoknak, többen a versenyzéssel keresik a kenyerüket. 2017-ben az állam 2 millió forinttal támogatta az e-sportot, és 2018 tavaszán V4 Future Sports névvel e-bajnokságot rendeztek Budapesten, mindemellett számos szervezet (Magyar Esport Akadémia, Esportmilla) támogatja és népszerűsíti az e-sportot hazánkban. Most pedig hozzánk, az ELTE-re is elért az e-sport kultusz. Izgatottan várjuk a nálunk első ízben megrendezésre kerülő e-sport verseny tapasztalatait, melynek lebonyolításával mi is hozzájárulunk a modern sport propagálásához.
(Infinity e-sport bár Budapest)
Források:
https://24.hu/tech/2018/01/25/mi-az-e-sport-es-hogy-lesz-ebben-magyarorszag-nagyhatalom/
https://www.elte.hu/content/elindult-a-nevezes-a-x-karpat-medencei-egyetemek-kupajara.t.18119
https://www.flickr.com/photos/30478819@N08/36023507293
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Budapest,_Infinity_Esport_B%C3%A1r,_7.jpg