A Spotify a legnépszerűbb streaming szolgáltató, amin zenéket és podcasteket lehet hallgatni. Az app egyik kampánya egy bizonyos napon pedig kiemelkedően uralja a közösségi médiát. Cikkünkben utánajárunk a 2016 óta uralkodó Wrapped jelenségnek.
Mi is az a Spotify Wrapped?
Ahogy közeledünk az év vége felé az alkalmazás kielemzi az egész éves zenehallgatási szokásunkat és egy személyre szabott visszatekintést ad az adott évről.
Az éved audióban
Spotify
Megtudhatjuk melyik előadót vagy podcastet hallgattuk a legtöbbet, melyek voltak a kedvenc számaink, milyen stílusú zenék a favoritok, vagy hogy melyik album ment nálunk non stop. Egy külön elemzést kapunk arról is, hogy hány percet töltöttünk az évben zenehallgatással. Ezt a Spotify vagy november végére vagy december elejére szokta időzíteni. Az idei dátumról még nincs információ, de a különböző social felületeken már látni arról bejegyzéseket, hogy a felhasználók már alig várják.
Mi a titok?
A Spotify részéről ez egy nagyon ügyes marketing lépés. Attól gondoljuk egyedinek, hogy az elkészült elemzésben a saját nevünkön megszólítanak minket és olyan köntösben tálalják, amitől azt érzzük, hogy figyelnek ránk és természetesen a videók alatt, a kedvenc zenéink mennek. Ezeket a kész sablonokat egyesével megoszthatjuk a közösségi médián, így a Spotify igazából belőlünk, az átlag felhasználókból influencereket csinál, akik ingyen reklámozzák az alkalmazást. És működik, hiszen évről évre egyre több megosztást generál, és ha látjuk, hogy mást, hogy jellemez a Spotify, az emberi hiúságból egyből kíváncsiak leszünk a miénkre is.
Az érem másik oldala
Mint minden populáris jelenségnek, így a Spotify Wrapped-nek is van ellentábora. Legtöbbször azt a véleményt halljuk, hogy őket ez nem érdekli vagy nem Spotify felhasználók és ez a sok megosztás zavarja őket, de ezen a napon ez kikerülhetetlenné válik a social felületeken, legfőképpen az Instagram-on.
A felhasználók szemszöge
Manapság szinte alig látunk a tömegközlekedési eszközökön olyan embert, aki ne hallgatna zenét. A fiatal felnőttek a legaktívabb zenefogyasztók, fontos és meghatározó része az életünknek. Külön szeretetnyelvnek is hívják azt, ha megosztják egymással kedvenc új zenéjüket. Azzal, hogy kirakják a Spotify Wrapped-jüket, egy szeletet osztanak meg magukból a követőiknek és ezen keresztül kapcsolódnak, reagálnak egymás elemzésére. Ennek pedig organikusan közösségformáló ereje van, az identitásukat meghatározza és ezáltal sokszor külön szubkultúrát is kialakítanak egyes előadók rajongói.
Szerintem mindegyikünknek vannak olyan zenéi, amiket titkon hallgatunk otthon vagy ha utcán, akkor könyörgünk, hogy csak ne most állítsanak meg minket azzal a TikTok trenddel, hogy mit hallgatunk. A Spotify elől viszont nincs menekvés, nagyon sok viccforrás születik abból, hogy a top listába bekúszik egy-egy titkolt mulatós, ez pedig még több elérést és reakciót generál a social világban.
Az előadói oldal
A Spotify Wrapped nem csak a felhasználókat szolgálja ki, hanem az előadókat is. Ilyenkor ők is visszajelzést kapnak az egész éves munkájukról. Köszönetet mondanak rajongóiknak és ezt azzal is kimutatják, hogy továbbosztják az általunk megosztott Wrapped-eket a saját oldalaikon. Ezen kívül nagyon hasznos adatokat kapnak, mint például hány percet hallgatták őket, mennyit nőtt az előző évhez képest az elérésük, melyik zenéjüket kedvelték a legjobban a hallgatók, és hogy milyen erős rajongói tábort sikerült kialakítaniuk.
Azzal nem árulunk zsákbamacskát, hogy világszinten még mindig a legnépszerűbb műfaj a pop, de egyre jobban teret nyer magának az alternatív zeneivilág, ami magyar Wrapped-eknél elnézve eléggé szembetűnő.
További Spotify statisztikát itt olvashatsz. Mi pedig kíváncsian várjuk, mikor fogja bejelenteni a Spotify az idei Wrapped-jének dátumát, ahol megtekinthetjük a saját személyünkre szabott elemzésünket.
Képek forrása: Pixabay és Pexels