facebook
default-logo
  • Főoldal
  • Közélet
  • Bulvár
  • Kultúra
  • Sport
  • Kapcsolat
Friss
Rekord online kaszinó nyeremények
Milyen is egy hallgatói konferencia valójában?
Csendes éj – vagy nem mindenkinek?
Van zsákodban minden jó: Sikoly, Freakshow, sztárfotó
Közös programot keresel az ünnepekre? – Irány a Városliget!
Cseperedő gyermekem dalolva ölelem- karácsonyváró Ringatón jártunk
Mit szeretünk annyira a Reszkessetek, betörők!-ben?
Karácsony és a Fidesz – azaz mi mindenért lehetünk hálásak idén Magyarország kormányának Jézus eljövetelekor
Kiskarácsony, nagykarácsony. Tele már a puttonyod?
Sportolj, sütizz, adakozz!

“Aranyóra a farom, úgy jár, ahogy akarom!” – avagy néptánc mint tesi alternatíva

2019 okt 23
egészségmegőrzés, mindennapos testnevelés, néptánc, tánc, testnevelés

Amikor megjöttek az első hírek a mindennapi testnevelésről, mondhatnám, könnyeket hullajtottam, amiért az én évfolyamom alattiaknak lett csak bevezetve, de hazudnék. Viszont az a része a kerettantervnek, ami lehetőséget teremt az iskolák számára, hogy a heti öt testnevelésből kettő például néptánc legyen, megdobogtatta a szívemet.

Forrás: atempo.sk

Én az óvodában kezdtem el néptáncolni, alsó tagozatosként az iskolámban folytathattam, felső tagozattól iskolán kívüli elfoglaltsággá vált. A címben megjelenő csíkszentdomokosi csujogatás volt a kedvencem. Sajnos, amikor döntenem kellett, folytatom-e hobbi helyett profibb szinten a táncot, a szintváltással járó kötelezettségeket nem tudtam vállalni többek között az iskolai feladatok miatt. De, ha maradhatott volna órarendbeli „elfoglaltságom”, ahogy alsós koromban, meg se fordult volna a fejemben, hogy befejezzem.

A néptáncoktatást 1995-ben helyezték be a Nemzeti alaptantervbe, az óvodákban már nagy népszerűségnek örvend, az általános iskolai oktatásban is sok helyen megtalálni, de felsőbb évfolyamokban viszonylag ritkább. Ha összevetnénk hány iskola választotta a heti két tesióra kiváltására az úszást vagy a néptáncot, nagy arányban az úszás nyerne, hiszen az hasznos. „Mit profitál abból a gyerek, ha ugrabugrálásra tanítják?” – vetődhet fel a kérdés többekben. A válasz pedig: sok mindent!

A néptánc egy összetett mozgásforma, amely jó hatást gyakorol a koordinációs képességre, térérzékelésre és a testtartásra. A zene révén fejleszti a ritmusérzéket. Csoportos jellege miatt az egyéneknek muszáj alkalmazkodniuk és együttműködniük, hogy a tánc megszülethessen. Ezek a képességek már alapvetőnek számítanak a munka világában.

Ha kicsit magasabb szférákba emelkedünk, a néptánc fontos identitáserősítő eszköz. Rengeteget tanít a múltunkról. Minden táncnak – legyen szó csárdásról vagy épp legényesről – külön története van, ugyanúgy, ahogy a népi játékoknak is. Nemcsak a mi kultúránkat segít mélyebben megismerni, de a Kárpát-medencében élő népekét is.

Tehát mindamellett, hogy jó alternatíva az egészségmegőrzésre, amit az iskolai testnevelésórákkal szeretnének népszerűsíteni az iskolák, még kulturális nevelést is végez. Persze, nem kell mindenkinek szeretni táncolni – tény, hogy ettől még nyugodt szívvel bele tudsz fulladni a Dunába -, de ha az iskolák feladata a nevelés mellett az értékközvetítés is, sokkal több helyen kellene megjelennie a néptáncnak a tanított tárgyak között.

Lia

Felhasznált irodalom:

http://www.tani-tani.info/az_iskolai_neptanctanitas

https://gerinces.hu/prevencio/neptanc-tanitas-haszna-koznevelesben/

  • google-share
ELŐZŐ CIKK

Ettől falra kell mászni!

KÖVETKEZŐ CIKK

Hogyan védd meg (jól) magad?

Related Posts

Ahol nincs ünnep tánc nélkül

2019 dec 11
off

Has be, mellkas ki, alaptartás és tessék!

2019 dec 11
off

“Hangulat, intenzitás, reggaeton” – interjú Kostka Dórával

2019 nov 27

NÉPSZERŰ

Szilveszteri látkép

Mi a valóság?!

Őrjöngő tömeg a Vígszínházban

,,Ahol az ember megismerheti önmagát”

Cél – napokra bontva